Het is goed te lezen dat de gemeente de aankomende
jaren een zeer actieve opdrachtgeverrol gaat vervullen
om het indrukwekkende plan tot uitvoering te brengen (pagina 13). We zien
echter wel dat er heel goed gecommuniceerd moet worden over de Buurtteams met
bewoners in de buurt. Want zonder arts geen buurtteam lijkt het nu wel op
pagina 25.
Als CR Individuele voorzieningen zijn we erg
benieuwd naar de maatwerkvoorzieningen zoals beschreven in 4.2 (vanaf pagina
29). Kan de gemeente het aankomende jaar de cliënten goed informeren waar zij
aan toe zijn? De
voorgestelde Collectieve schoonmaakdiensten zijn van groot belang en de
betrokken mensen willen graag weten wat dit voor hen vanaf 1 januari 2015 gaat
betekenen.
Heeft de raad er rekening mee gehouden dat
continuïteit bij het schoonmaken van belang is voor cliënten die hulp ontvangen?
Elke week een andere schoonmaakploeg voor je deur kan NIET de bedoeling zijn.
De oude vertrouwde hulp op bijvoorbeeld donderdagochtend kan ook door een
schoonmaakdienst worden geleverd. Als het maar steeds dezelfde hulp is die langskomt,
daar gaat het om.
Op pagina 38 is te lezen dat de Aanvullende zorg
expertise kan leveren aan de Buurtteams. Vraag is dan: Wie levert de
Aanvullende zorg? Ontstaat hier niet het gevaar dat, vanwege de expertise, er
een woud aan hulpverleners ontstaat die kennis van zaken hebben? Waar ligt de
eindverantwoordelijkheid? En wie controleert deze of communiceert hierover? De
gemeente?
Het vervoer en dagverzorging staan op pagina 41.
Logisch om dagverzorging in de wijk te organiseren. Als het echter gaat om
specialistische zorg, als bijvoorbeeld Boogh in Terwijde voor mensen met een
NAH-aandoening, of het afasiecentrum in Utrecht Transwijk, blijft vervoer een belangrijk
onderwerp in de Wmo.
Naast vragen over de maatwerkvoorzieningen, blijft
de vraag over het PGB hier open. Is deze alleen voor moeilijke gevallen, of kan
men een PGB altijd kiezen als er een maatwerkvoorziening nodig is?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten