Geachte
raadsleden en toehoorders in deze zaal,
Graag
nodigt de Wmo-cliëntenraad Individuele voorzieningen de raadsleden uit om te
praten over de besparingen op de Wmo en hoe een leverancier van hulpmiddelen duidelijk
slechte publiciteit kreeg in het UN afgelopen zaterdag. Weten de raadsleden dat
er volgens het Wmo-loket ook in Utrecht sprake is geweest
van een stroom van klachten over Welzorg? Er zijn nu wel signalen van
verbetering, maar als Wmo Cliëntenraad eisen wij grotere openheid en forse
verbeteringen.
Er
zijn aanwijzingen dat de hulpmiddelen zelf, zoals rolstoelen, technisch van
onvoldoende kwaliteit zijn. Hierdoor ontstaan er veel klachten en is extra onderhoud nodig. Besparen op de
aanschaf van hulpmiddelen klinkt goed, maar goedkoop kan ook duurkoop zijn.
Eind
2013 schreef wethouder Spigt de Wmo-cliëntenraad dat besparingen binnen de
Wmo-voorzieningen in een reservefonds waren gestort om tegenvallers in 2014 en
2015 op te vangen. Als CR willen wij wel dat dit geld daarvoor gebruikt wordt
en niet ergens weglekt
Gebruik
de eenmalige bezuiniging op hulpmiddelen om de kwaliteit en het onderhoud van
deze hulpmiddelen te verbeteren.
Als
laatste pleit de Wmo-cliëntenraad voor een integraal gemeentelijk
gehandicaptenbeleid. Hierdoor neemt de versnippering van dit beleid over de
verschillende domeinen af.
voorzitter
Cliëntenraad Wmo Individuele voorzieningen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten