dinsdag 10 februari 2015

Inspraaktekst RIA 10 02 2015


Geachte leden van de raad en toehoorders,

Het College van B&W heeft aangegeven adviescommissies en cliëntenraden dichter bij elkaar te willen brengen. Nieuwe wetgeving en een andere manier van aanpakken van problemen door bijvoorbeeld de buurtteams zorgen voor een verandering binnen het sociaal domein in Utrecht.  De Wmo cliëntenadviesraad, nu Cliëntenraad Wmo-loket geheten, vraagt zich wel af of de belangen van gebruikers van de Wmo en mogelijke voorzieningen hiermee goed vertegenwoordigd zullen zijn? Of denkt de raad dat de betrokkenheid bij de beleidsadvisering (Wmo2015 art. 2.1.3 sub3, Staatsblad 2014 280) in een zelfde categorie valt als de cliëntenondersteuning (Wmo2015 art. 2.2.4 sub1a, Staatsblad 2014 280) dat door de buurtteams of U-centraal gedaan wordt? De Cliëntenraad Wmo-loket is van mening dat voor een goede beleidsadvisering de juiste kennis van het onderwerp nodig is, maar ook genoeg afstand van dit beleid.

Het is goed om vanuit een visie (Theory U)  oude denkbeelden en oplossingen los te laten om op deze wijze tot een nieuwe aanpak binnen het sociale domein te komen. Om de opgebouwde expertise van de afgelopen jaren niet verloren te laten gaan, is het aan te bevelen om naast een centrale participatieraad die gevraagd en ongevraagd advies uitbrengt over het sociale domein in de gemeente Utrecht de huidige adviesraden met hun kennis als informatieverstrekker voor de participatieraad te laten fungeren. Anders gezegd, de centrale participatieraad beschikt zelf niet over voldoende deskundigheid op het hele sociale domein. Kan bestaande en toekomstige deskundigheid plaats krijgen in permanente of ad hoc projectgroepen met informerende en adviserende bevoegdheid richting de participatieraad?

De Cliëntenraad Wmo-loket heeft veel te danken aan de brede en diverse opzet van belangenorganisaties en individuele leden bij het overleg over het beleid. De kennis van de praktijk heeft zij hierdoor altijd goed kunnen gebruiken. De aanwezigheid van de Cliëntenraad Wmo-loket bij de aanbestedingen Hulp bij huishouden en Leveranciers voor Hulpmiddelen is hier een goed voorbeeld van.  

Ons inziens is het onwenselijk dat een adviesraad en informatiekanaal als de Cliëntenraad Wmo-loket wordt opgeheven.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten