Geachte leden van de raad en toehoorders,
Het
College van B&W heeft aangegeven adviescommissies en cliëntenraden dichter
bij elkaar te willen brengen. Nieuwe wetgeving en een andere manier van
aanpakken van problemen door bijvoorbeeld de buurtteams zorgen voor een verandering
binnen het sociaal domein in Utrecht. De
Wmo cliëntenadviesraad, nu Cliëntenraad Wmo-loket geheten, vraagt zich wel af
of de belangen van gebruikers van de Wmo en mogelijke voorzieningen hiermee
goed vertegenwoordigd zullen zijn? Of denkt de raad dat de betrokkenheid bij de
beleidsadvisering (Wmo2015 art. 2.1.3 sub3, Staatsblad
2014 280) in
een zelfde categorie valt als de cliëntenondersteuning (Wmo2015 art. 2.2.4
sub1a, Staatsblad 2014 280) dat door de buurtteams of
U-centraal gedaan wordt? De Cliëntenraad Wmo-loket is van mening dat voor een
goede beleidsadvisering de juiste kennis van het onderwerp nodig is, maar ook
genoeg afstand van dit beleid.
Het
is goed om vanuit een visie (Theory U)
oude denkbeelden en oplossingen los te laten om op deze wijze tot een
nieuwe aanpak binnen het sociale domein te komen. Om de opgebouwde expertise
van de afgelopen jaren niet verloren te laten gaan, is het aan te bevelen om
naast een centrale participatieraad die gevraagd en ongevraagd advies uitbrengt
over het sociale domein in de gemeente Utrecht de huidige adviesraden met hun
kennis als informatieverstrekker voor de participatieraad te laten fungeren. Anders
gezegd, de centrale participatieraad beschikt
zelf niet over voldoende deskundigheid op het hele sociale domein. Kan bestaande en toekomstige deskundigheid plaats
krijgen in permanente of ad hoc projectgroepen met informerende en adviserende
bevoegdheid richting de participatieraad?
De
Cliëntenraad Wmo-loket heeft veel te danken aan de brede en diverse opzet van belangenorganisaties
en individuele leden bij het overleg over het beleid. De kennis van de praktijk
heeft zij hierdoor altijd goed kunnen gebruiken. De aanwezigheid van de
Cliëntenraad Wmo-loket bij de aanbestedingen Hulp bij huishouden en Leveranciers
voor Hulpmiddelen is hier een goed voorbeeld van.
Ons
inziens is het onwenselijk dat een adviesraad en informatiekanaal als de
Cliëntenraad Wmo-loket wordt opgeheven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten