Het verslag gemaakt door de CR is als volgt:
Verslag van Cie
M&S 30-4-2015
Geagendeerd was o.a. de raadsbrief van 11 maart over de Aanpak
ondersteuning transitie HBH. Deze raadsbrief was geagendeerd door CDA, GL, PvdA en de
SP.
CDA (Marloes Metaal) vraagt aan de
wethouder in welke mate de Cliëntenraad Wmo betrokken is geweest bij de
wijzigingen. Ook vraagt zij naar de onafhankelijke cliëntondersteuning.
<int.> CU vraagt aan CDA of het gesprek met de Huishoudcoaches ook
over de indicering moet gaan? PvdA pleit voor betere keukentafelgesprekken.
Deze kunnen door de Huishoudcoaches gedaan worden.
Groen Links (Marlene de Regt) vraagt of de
onafhankelijke cliëntenondersteuner nu wel is gewaarborgd? Kan er, als de
situatie daarom vraagt, opgeschaald worden van HbH1 naar HbH2? Hoe zit het met
de leeftijdsgrens bij aanbieden van hulp doormiddel van de toelageregeling (€5)?
Geen perverse prikkel door alleen de extra hulp af te nemen?
De SP (Nicole van Gemert) refereert aan de M124 van 6 november
2014. De 78-uursnorm staat niet ter discussie. Wel de werkwijze van de
ambtenaren. Gesproken wordt over sessies met raadsleden en een advocatenkantoor
(ging dit over 16 april?). Waarom legt de gemeente de modelverordening van de
VNG niet naast de Verordening Wmo 2015? Dan houdt de gemeente zich in ieder
geval aan de wet. Ook vraagt de SP over de mogelijkheid van de herindicatiemogelijkheid
vanwege de duurvoorziening.
PvdA (Marleen Haage) vindt het
jammer dat het proces nu voor €2 ton wordt gejuridiseerd. Daarnaast vraagt zij
zich af hoe het zit met de medische gegevens i.v.m. de privacy? De Huishoudcoaches en het Wmo-loket kunnen de
benodigde hulp opschroeven. Hoe zit dat? Kan je de Huishoudcoach inzetten voor
ondersteuning?
<int.> SP vraagt of de cliëntondersteuner actief wordt aangeboden?
Ook wordt een reactie gevraagd over het vastleggen van het gesprek. Is er al
een reactie op het advies van de Cliëntenraad Wmo over de HbH?
D66 (Selma Bas) vraagt zich af in
hoeverre de aanpak van de Huishoudcoaches aansluit bij de behoefte van de
cliënten?
De VVD (Dimitri Gilissen) vraagt zich alleen af wat de
werkopdracht van de Huishoudcoaches is?
Volgens de Christen Unie (Maarten van Ooijen) is er helemaal
niets terug te vinden op de website van de gemeente over de
cliëntenondersteuning. Geef de Huishoudcoaches juist de mogelijkheid tot
herindiceren. Ook vraagt de CU zich af hoe de GIR-lijst (artikel VK) werkt?
Student en Starter
(Floris Valkenburg) vindt een vriendelijk gesprek noodzakelijk. Vraagt zich af
of de beoordelingscriteria wel worden herbeoordeeld?
Stadsbelang (Hans Stahl) vraagt zich af
hoe het zit met de brief aan de CR Wmo?Wil hier wel een kopie van. Daarnaast is
de vraag of de medische informatie niet door een arts moet worden geleverd?
Beantwoording door wethouder Jongerius Het
Utrechts model van Schoon Huis wordt uitgelegd. Daarnaast kunnen de
Huishoudcoaches signalerend werken. Cliënten zijn geïnformeerd over het inkopen
van extra uren HbH. Het keukentafelgesprek kan je ook een breed Wmo-gesprek
noemen (CU en CDA waren hierover in de wandelgangen niet te spreken: wéér een
nieuwe term). De huishoudcoaches voeren het gesprek en als het nodig is doet
het Wmo-loket de herindicatie. Overigens
hoeft men geen gesprek te voeren met de Huishoudcoaches.
De rechter heeft geconstateerd dat het onderzoek niet deugd. De cliënt
valt onder het buurtteam en de Huishoudcoaches. De onafhankelijke
cliëntenondersteuner is NIET aanwezig bij het gesprek met de Huishoudcoaches.
(MvA: Waarom niet?) De SP en CDA benadrukken dat de onafhankelijke
cliëntenondersteuner GEEN familielid is.
De wethouder geeft aan dat iedereen op ondersteuning aanspraak kan
maken. Daarnaast stelt de wethouder voor om een bijeenkomst met de raad te organiseren
over de regievoering. De beantwoording van de brief van de CR komt nog. Gerda
Houtman (Beleidsambtenaar) vertelde nog namens de wethouder dat er voor een PGB geen
schoonmaakplan geldt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten