Spreektekst Cliëntenraad Wmo Pv6:
Geachte raadsleden en toehoorders in deze zaal,
De Cliëntenraad Wmo Pv6 is blij met het Plan Agenda
22 2012-2018. Er is duidelijk samengewerkt met de belangenorganisaties om van
Utrecht een toegankelijke stad te maken.
De Cliëntenraad wil graag haar complimenten
uitspreken over het feit dat de gemeente wil voorkomen dat mensen met een
beperking geïnvalideerd worden. Hier raken we ook direct de kern van Agenda 22.
Alle gewone dingen moeten zo zijn dat iedereen er gebruik van kan maken. Met en
zonder beperking.
Het verbaasd ons dan ook dat er maar een begrensd
aantal (350) bushaltes toegankelijk gemaakt worden in de stad. Waarom niet álle
bushaltes? Het is toch vervelend als je met je rolstoel in bijvoorbeeld Langerak
Leidsche Rijn jezelf eerst naar de halte verplaatst om je vervolgens nog 500 meter extra te
verplaatsen voor een toegankelijke bushalte. (Bron: bru.haltescan.nl) Dan
blijkt ‘normaal’ de bus pakken wel heel erg relatief. De kans dat iemand met
een beperking dan gebruik maakt van de regiotaxi om de extra inspanning te kunnen
vermijden wordt natuurlijk veel groter. Ook een beroep moeten doen op een
individuele voorziening als bijvoorbeeld de regiotaxi maakt de kans op invalidering
alleen maar groter. In het kader van Meedoen naar Vermogen en Eigen Kracht is dat natuurlijk zeer onwenselijk. Net als
het wachten tot 2030 voordat alle haltes zijn aangepast.
De Cliëntenraad Wmo Individuele voorzieningen sluit
graag positief af en ziet dat het Plan Agenda 22 2012-2018 veelbelovend is voor
de toegankelijkheid in en toekomst van de stad Utrecht.
Spreektekst Cosbo:
1.Namens de ouderenbonden verenigd in COSBO-stad Utrecht wil
ik allereerst veel waardering uitspreken voor het plan ‘Agenda 22 2012-2018’ Agenda 22 zet zich
versterkt in met bijna 100 actiepunten. Zij gaan over fysieke toegankelijkheid
maar met extra aandacht voor mensen met een verstandelijke of langdurig psychische
beperking.
3. Verder moet ook de toegankelijkheid gewaarborgd worden
van gebouwen die door de gemeente gebruikt worden voor inspraak en overleg met
de bewoners zoals gebouwen van welzijnsinstellingen, scholen, kerken,
vergadercentra; die zijn soms niet of slecht toegankelijk. Niet-toegankelijke
gebouwen moeten niet gehuurd worden.
4. Toegankelijkheid moet ook een voorwaarde zijn voor door
de gemeente gesubsidieerde instellingen. Het COSBO-kantoor en de vergaderruimte
daar is goed toegankelijk, maar dat is nog steeds niet overal goed geregeld. In
het plan wordt daarvoor aandacht gevraagd, maar dat blijkt onvoldoende
resultaat op te leveren. Stikte regels en handhaving daarvan zijn nodig.
5. Een niet onbelangrijk deel van het leven brengen mensen
door in horeca-gelegenheden. Er is horeca dat goed toegankelijk is, maar onder
meer uit de artikelen in het Algemeen Dagblad blijkt dat veel horeca niet
toegankelijk is of geen aangepaste toiletvoorzieningen heeft. We beseffen dat
dit soms niet gemakkelijk te realiseren is, maar krijgen de indruk dat ook bij
verbouwingen en nieuwbouw goede toegankelijkheid en toiletten onvoldoende
worden voorgeschreven + uitgevoerd. Kan ook de horeca zelf hier actiever
optreden?
6. Als we Utrecht toegankelijk willen maken en dat is de
titel van deze bijeenkomst, dan moet in het verlengde van het Agenda 22 plan
nog veel meer werk worden verzet. Nu de gemeente hoopt de Paralympics voor
jeugd 2013 te organiseren moet dan een extra impuls zijn. Ik hoop dat de
toegankelijkheid van Utrecht dezelfde aandacht en publiciteit krijgt als de
vervuiling door asbestvezels de laatste tijd heeft gehad.
Aad Burger, namens de ouderenbonden COSBO-stad Utrecht
Geen opmerkingen:
Een reactie posten