foto: @DavidIkkersheim |
Spreektekst Cliëntenraad Wmo Individuele voorzieningen (Pv6)
Geachte
raadsleden en toehoorders in deze zaal,
De
Cliëntenraad Wmo Individuele voorzieningen is verheugd dat de gemeente de
regierol binnen het Vernieuwend Welzijn op zich neemt. Met al het aanbod via verschillende loketten
binnen het welzijn en binnen de Wmo zou er verwarring kunnen ontstaan bij de
inwoners van de gemeente Utrecht.
De
Cliëntenraad is benieuwd welke plaats de Individuele voorzieningen gaan innemen
binnen het welzijnswerk. Deze voorzieningen zijn namelijk een middel om te
kunnen participeren in de samenleving. Als iemand bij de participatie
bijvoorbeeld een lichamelijke of psychische beperking heeft, kan een individuele
voorziening de uitkomst bieden. Neem als voorbeeld een vervoersvoorziening als
de regiotaxi. Hierbij kan iemand zich op een veilige manier naar bijvoorbeeld
een dagactiviteit of vrijwilligerswerk verplaatsen en zo de kracht ontplooien.
Bij
de verschillende transitiebijeenkomsten over de transitie naar het Vernieuwend
Welzijn was het gesprek met de cliënt van groot belang. Een goed gesprek is ook
van belang als het gaat om oudere migranten, die vaak door de kinderen worden
bijgestaan, of een persoon met een verstandelijke beperking, die het gesprek
aangaat samen met een begeleider. Kunnen de medewerkers van de
welzijnsorganisaties in zo’n keukentafelgesprek de weg naar het Wmo-loket wel vinden
om lichamelijke en psychische beperkingen te compenseren? Hebben zij een goed
inzicht in de problemen die met een individuele voorzienig zijn op te lossen?
Daarnaast
vraagt de Cliëntenraad zich af of het met veel verschillende aanbieders wel
duidelijk is waar iemand moet aankloppen als er geholpen moet worden bij de
participatie? Maar met deze herhaling van zetten wenst de Cliëntenraad Wmo
Individuele voorzieningen de raad veel wijsheid toe in haar regierol binnen het
Vernieuwend Welzijn.
Ik dank u voor de aandacht en geef het woord terug
aan de voorzitter.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten