Geachte
raadsleden en toehoorders in deze zaal,
Allereerst
wil ik u er op wijzen dat deze inspraaktekst in samenwerking met het Solgu tot
stand is gekomen.
De
Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten en de CER zouden te
ongericht zijn. Nu is het waar dat een staatssecretaris en iemand met een
bijstandsuitkering die beiden dezelfde medicijnen gebruiken, ook hetzelfde
bedrag ontvangen namens de Wtcg. Dat is inderdaad vrij ongericht en had beter
geregeld moeten worden. In de Volkskrant én het AD van gisteren staat dat het
straks een kwestie is in welke gemeente je woont als het om compensatie gaat.
Utrecht is als Agenda 22 gemeente koploper in toegankelijkheid. Waarom nu niet
ook koploper in zorg voor chronisch zieken en gehandicapten? Of laten we deze
groep aan hun eigen kracht over?
De
buurtteams zouden voor een groot deel betaald moeten worden uit het budget dat
via de Wtcg/CER overgaat naar de gemeente. Dit wordt dus betaald uit de tegemoetkoming
chronisch zieken en gehandicapten. Hierdoor blijven de buurtteams gratis
toegankelijk voor iedereen die bijvoorbeeld schuldproblemen heeft of te kampen
heeft met eenzaamheid en die de weg naar een eettafel gewezen moet worden. Maar
voor mensen met een beperking die voorheen gecompenseerd werden door de
Wtcg/CER betekent dit dat je nu zelfs een hogere eigen bijdrage betaalt als je
een maatwerkvoorziening nodig hebt. Bovendien, zou de algemene voorziening
waaronder de buurtteams vallen sowieso niet gratis zijn?
De
CR vraagt zich af of de compensatiemiddelen ook beschikbaar blijven voor
gezinnen boven het minimuminkomen met extra veel zorgkosten. Als de ene partner
bijvoorbeeld goed verdient en de ander thuis voor de kinderen met een beperking
zorgt, kunnen zij dan nog aanspraak maken op extra compensatiegelden? Via de
bijzondere bijstand zal dit niet snel lukken omdat het gezin een inkomen boven
125% van het minimuminkomen heeft. Daarnaast hebben zij wel een grote stapeling
aan kosten die op het inkomen drukken, waardoor het besteedbaar inkomen
drastisch daalt. Zelfs zo drastisch dat je door de stapeling van zorgkosten per
saldo onder de grens van 125% van het
minimuminkomen zakt. Het argument dat het om besteedbaar inkomen gaat is moeilijk
als de belastingdienst pas na twee jaar de definitieve aanslag vaststelt. Of
kan dit gezin direct aanspraak maken op deze vorm van bijzondere bijstand?
Armoedebeleid voeren is goed, maar let dan ook op deze groep mensen.
Tot
slot, wat gebeurt er met het persoonsbestand dat via het CAK naar de gemeente
is gegaan? Wordt hier een nieuwe toeslagregeling van betaald, zoals enkele
jaren geleden de jaarlijkse Chronisch
zieken en Gehandicaptentoeslag van €.100,= in de gemeente Utrecht?
Ik
dank voor uw aandacht en ik geef het woord terug aan de voorzitter.
Martijn van Andel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten