08-01-2013 RIA Aad Burger over Evaluatie afschaffing VVVR
In de Evaluatie afschaffing Verantwoordingsvrije
Vervoersregeling 2012 die u hopelijk heeft bestudeerd, staat dat 60% van de
voormalige gebruikers aangeeft minder vaak te zijn gaan reizen en zegt 70%
hierdoor minder sociale activiteiten buitenshuis te ondernemen.
Voor een dergelijk negatief effect heb ik als lid van de
Cliëntenraad Wmo Pv6 namens COSBO (de Utrechtse ouderenbonden) op de
Raadinformatieavond van 17 december 2009
gewaarschuwd. Het College en uw Raad hebben echter gehoopt dat de
Regiotaxi in staat zou zijn aan de vervoersbehoefte in voldoende mate te
voldoen. Om dit aan te moedigen werd het toenmalige tarief van de Regiotaxi
eenmalig verlaagd van 50 naar 30 cent. U hoopte ook dat de betrokkenen het
nodige aanvullende vervoer zelf zouden kunnen regelen en betalen.
De afschaffing van de VVVR verliep geleidelijk zodat de
effecten pas langzaam duidelijk werden. Nu
3 jaar later blijkt uit de in opdracht van uw Raad uitgevoerde evaluatie, dat de
gemeente de negatieve effecten heeft onderschat en dat de participatie van de
betrokkenen er sterk onder geleden heeft.
Nu is voor ons allen de opgave een oplossing te vinden zodat mensen met een beperking en mensen die moeilijk of niet onder alle omstandigheden van het reguliere Openbaar Vervoer gebruik kunnen maken – waaronder veel ouderen – meer gaan participeren. Ik hoop dat uw Raad snel aan het werk gaat om een of meer oplossingen te bedenken. Ik zal zelf ook een voorstel doen, maar ik neem aan dat een combinatie van verschillende oplossingen nodig is. We mogen er ons niet bij neerleggen dat de participatie van een groot aantal ouderen sterk achteruit gaat in plaats van vooruit.
In aansluiting op het bovenstaande stel ik voor dat een proef
wordt genomen met een klein fonds waar mensen die niet of beperkt gebruik
kunnen maken van het gewone OV en daarvoor een Wmo-indicatie hebben gekregen,
een beroep kunnen doen om aanvullend op de Regiotaxi in beperkte mate gebruik
te kunnen maken van eigen vervoer, vervoer van familie of kennissen, een gewone
taxi. In afwijking van de vroegere nu afgeschafte regeling moet hierbij
verantwoording van de gemaakte kosten worden afgelegd, is er een duidelijk en
lager plafond, en wordt specifiek aangegeven voor welke vervoerskosten een
beroep op het fonds gedaan kan worden. De uitvoeringskosten hiervan zijn
relatief hoog, maar u bent er dan zeker van dat er geen misbruik kan
plaatsvinden. Door het bedrag per maand te halveren: bijvoorbeeld € 35.00 per
maand, zijn de totale kosten toch flink lager. Zoals u weet kan bij de Wmo geen
inkomensgrens meer worden gehanteerd. Maar er kan wel via het CAK een
inkomensafhankelijke eigen bijdrage worden gevraagd, zodat mensen met een
relatief hoog inkomen dit extra vervoer grotendeels of geheel zelf gaan
betalen.
Een andere maatregel zou kunnen zijn dat bij de Bijzondere
Bijstand voor Sport en Cultuur iets extra’s wordt vergoed voor het betreffende
vervoer. Samen met andere maatregelen – ik hoop dat u als raadsleden die ook
gaat bedenken - zou het nieuwe kleine fonds dat ik voorstel ertoe kunnen
bijdragen de grote achteruitgang in participatie die in het rapport wordt
gemeld, terug te draaien.
Aad Burger, lid CR Wmo
Pv6 namens COSBO en lid COSBO-werkgroep Verkeer, Vervoer, Veiligheid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten