In deze raadsinformatieavond staan het
jaarlijkse Klanttevredenheidsonderzoek Wmo prestatieveld 6 over 2011 en het
onderzoek naar de Verantwoordingsvrije Vervoersvergoeding in combinatie met het
gebruik van de Regiotaxi centraal.
In de commissiebrief geven de cliënten van de WMO de dienstverlening en verstrekkingen in het kader van prestatieveld 6 het cijfer 7,2. Dat is een mooie uitkomst, maar vergelijkbaar met het jaar daarvoor.
De
Cliëntenraad WMO Pv6 is blij met dit jaarlijks terugkerend onderzoek, want het
geeft een goed beeld van de procedures rondom de Individuele voorzieningen en
het geeft een aardig beeld van de aanbesteding van de leveranciers van de
Individuele voorzieningen.
Omdat
de Cliëntenraad de Individuele voorzieningen als sluitstuk, of laatste
hulpmiddel binnen de WMO ziet, zou het Klanttevredenheidsonderzoek zich meer op
de participatie van cliënten moeten richten.
In
de evaluatie van het onderzoek naar de Verantwoordingsvrije Vervoersvergoeding
in combinatie met de Regiotaxi vinden we wel duidelijke gevolgen van participatie.
70% van de cliënten onderneemt minder sociale activiteiten buitenshuis en deze enorme
daling van participatie is in het klanttevredenheidsonderzoek helaas niet terug
te vinden. De Cliëntenraad denkt dat een dergelijke vermindering van participatie volgend jaar
niet uit het Klanttevredenheidsonderzoek WMO te halen is.
De
Cliëntenraad WMO Pv6 stelt voor om het KTO WMO voortaan het Individuele
voorzieningenonderzoek te noemen. Dan is er goed zicht op hoe de procedures
werken rondom de Individuele voorzieningen en kan naast dit onderzoek apart
gekeken worden naar de participatie binnen de WMO.
Ik dank u
voor de aandacht
Geen opmerkingen:
Een reactie posten